Дејства Српске ваздухопловне команде над Банатом 1915. године

После великих успеха српске војске у Колубарској бици, француска влада доноси одлуку да као помоћ у Србију упути ескадрилу МФ-93 са 12 нових авиона типа „Фарман”. Ова ескадрила је посела ратно летелиште на Бањици са задатком да штити део фронта од Смедерева, дуж Дунава, Саве и Дрине до Лознице. Српски ескадрила се премешта у Пожаревац и покрива део фронта од Смедерева до Голупца. Средином 1915.
године у Пожаревцу са радом отпочиње и прва пилотска школа, у коју стижу изабрани младићи – ваздухопловни ентузијасти из редова српске војске. Школа је радила непуних месец дана, а њени полазници су, због ратних услова у земљи, упућени на даље школовање у Француску. С аеродрома код Пожаревца пилоти Миодраг Томић и Живојин Станковић су од почетка маја па до краја августа 1915. године извршили укупно 19 борбених летова извиђајући распоред непријатеља у Банату, у простору између Молдаве и Баваништа. У неким од ових летова су по непријатељској живој сили избациване
стрелице и бомбе, које је конструисао атиљеријски пуковник Миодраг Васић. У току повлачења српске војске преко Црне Горе и Албаније летео је само пилот Миодраг Томић.
Одржавао је везу између штабова армија и Врховне команде, превозио високе официре, пошту и новац.

Фотографија из архиве СНЦ

Овај текст спада у тематске категорије:

СРПСКИ НАУЧНИ ЦЕНТАР